ژوئن 11, 2023

عملکرد کولرهای گازی چگونه است ؟

عملکرد کولرهای گازی چگونه است ؟

حفظ دمای مناسب برای هوای محیط، یکی از الزامات سلامت جسمی و روحی و راندمان کاری افراد است. چراکه گرما نه تنها باعث کلافگی و حال روحی نابسامان افراد می‌شود، بلکه بیماری‌های پوستی و تنفسی را نیز افزایش می‌دهد. از این رو خصوصا در فصول گرم سال، استفاده از سیستم تهویه مطبوع کارآمد بسیار مهم است. با اینکه کمتر از ۲ قرن از ابداع اولین کولرهای گازی توسط جان گوری می‌گذرد، عملکرد کولرهای گازی به یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین سیستم‌ها تبدیل شده‌اند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

شاید در نواحی مرکزی کشور کولر آبی بتواند با ایجاد هوای خنک و مرطوب، دمای محیط را بهبود دهد، اما در شهرهای شمالی و جنوبی کشور که هوا شرجی و مرطوب است، عملیات خنک کردن محیط باید با سیستمی کارآمد چون کولر گازی انجام شود‌. بررسی عملکرد کولرهای گازی اسپلیت، پرتابل و… کمک می‌کند انتخاب سیستم تهویه مطبوع با دقت و هوشمندی بیشتری انجام شود و با نگهداری صحیح از دستگاه، عمر آن افزایش یابد.

ساوانا حاصل یک ایده نو و کارآمد است که در طی سال‌ها توانسته آسایش و راحتی مشتریان زیادی را فراهم آورد‌. اجاره تجهیزات مجالس از جمله  اجاره کولر گازی در ساوانا با بهترین کیفیت و مناسبترین هزینه انجام می‌پذیرد و خیال مشتریان را از بابت برگزاری مراسمی آبرومند و شیک آسوده می‌کند.

بررسی کلی سازوکار کولرهای گازی

در بررسی کلی، سازوکار کولر گازی مشابه یخچال است! چراکه این سیستم از طریق یک گاز مبرد (سرمازا) دمای لازم را در محیط داخلی ایجاد می‌کند. درحالیکه اساس عملکرد کولر آبی، انتقال هوای خنک و مرطوب به محیط داخلی است، کولرهای گازی هوایی را وارد محیط نمی‌کنند. بلکه گرمای هوای محیط را دریافت کرده و به بیرون منتقل می‌کنند. درواقع وظیفه کولرهای گازی چیزی فراتر از سرمایش محیط است. بلکه این سیستم‌ها برای تهویه مطبوع ساخته شده‌اند؛ به منظور اینکه علاوه بر کاهش یا افزایش دمای محیط، رطوبت و کیفیت هوا را نیز تنظیم کنند، و با بهبود هوای داخلی، سلامت و آسایش ساکنین را بهبود دهند.

در بررسی عملکرد کولرهای گازی باید بدانید که اجزای اصلی یک کولر چه هستند؟ در نگاهی کلی، کولر گازی اسپلیت از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده است که این دو در کنار هم عملکرد تهویه مطبوع را به انجام می‌رسانند. اجزای مکانیکی و الکتریکی کولر گازی وظایف متنوعی دارند و مهمترین آن‌ها عبارتند از: اواپراتور، کمپرسور، گاز مبرد، فیلتر تصفیه هوا، لوله مویی، لوله تخلیه، تابلو برق، الکتروموتور، برد الکترونیکی، فیوز حرارتی، خازن، سنسور تنظیم دما و…

بررسی عملکرد کولرهای گازی به زبان ساده

بررسی عملکرد کولرهای گازی به زبان ساده

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم اساس کار کولر گازی مشابه یخچال است و این سیستم نیز بر پایه استفاده از یک گاز مبرد فعالیت می‌کند. در اولین مرحله، موتور دستگاه هوای گرم محیط را روی یک شبکه آلومینیومی که در مجاورت لوله‌های مسی است (اواپراتور)، به جریان انداخته و بدین صورت گاز مبرد را گرم می‌کند.

در این هنگام، هوا با عبور از این شبکه آلومینیومی خنک می‌شود چراکه گرمای خود را به گاز مبرد منتقل کرده است. گاز مبرد یا سرمازا از طریق لوله‌های مسی به درون کمپرسور دستگاه انتقال یافته و فشرده می‌شود و با فشار بالاتر به کندانسور انتقال می‌یابد. اینجا جاییست که مبرد، باید در لوله‌های باریک مسی کندانسور، گرمای خود را از دست بدهد. پس از این مرحله، مبرد مایعی که خنک‌تر شده وارد شیر انبساط می‌شود و افت شدید فشار را تجربه می‌کند. این مبرد با انتقال یافتن به اواپراتور و انجام مراحل تبخیر، مجددا به گاز تبدیل می‌شود و از طریق اواپراتور سرما ایجاد می‌کند.

تفاوت عملکرد گرمایش و سرمایش کولر گازی

عملکرد کولرهای گازی در مورد سرمایش و گرمایش محیط تقریبا مشابه است. با این تفاوت که در حالت گرمایشی، گاز مبردی که درون کمپرسور دستگاه قرار می‌گیرد، مستقیما به اواپراتور راه می‌یابد و وقتی گرمایش خود را از دست داد، این گرما به محیط داخلی انتقال می‌یابد. این انتقال گرما از صفحات و اجزای اواپراتور، در سریعترین ممکن انجام می‌پذیرد و سرعت بالای گرمایش، از مزایای کولرهای گازی است.

بررسی مزایای عملکرد کولرهای گازی

عملکرد کولرهای گازی از بسیاری تجهیزات سرمایشی دیگر حرفه‌ای‌تر است و این عملکرد مزایای زیادی دارد:

  1. آلودگی صوتی پایین؛ یکی از مزایای اصلی در عملکرد انواع کولرهای گازی این است که سروصدای دستگاه هنگام فعالیت بسیار کم می‌باشد. شاید در طی زمان گیرنده‌های صوتی فرد با صدای زیاد کولرها سازش پیدا کنند؛ اما دستگاه‌های پر سروصدا می‌توانند قدرت شنوایی فرد را کاهش دهند و ناخودآگاه راندمان کاری وی را پایین آورند. کولرهای گازی با کمترین آلودگی صوتی، برای استفاده در اتاق خواب و محل کار بسیار کارآمد هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند‌.
  2. سرعت سرمایش و گرمایش محیط؛ عملکرد کولرهای گازی در گرمایش و سرمایش محیط، آنی است. این بدان معنی است که به محض روشن کردن کولر، تغییر دما در محیط احساس می‌شود.
  3. استفاده‌، نگهداری و نظافت آسان؛ اگر تجربه استفاده از کولر آبی را داشته باشید، می‌دانید که در شروع تابستان، برای استفاده از این نوع کولر، اقدامات زیادی لازم است. در اولین قدم باید پوشال کولر تعویض شود و سپس اگر نیاز بود، پمپ نیز تعویض گردد. اما کولر گازی نیاز به این اقدامات ندارد و با قطعات بادوام و ثابت، به راحتی تمیز می‌شود.
  4. عمر بالا؛ خصوصا اگر از شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده کولر گازی مناسب خود را تهیه نمایید، این دستگاه مدت زیادی را برایتان فعالیت خواهد کرد. عمر بالای کولرهای گازی سبب می‌شود استفاده از این کولرها صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد و هزینه خرید دوباره و تعویض قطعات را کاهش دهد.
  5. کمک به سلامت افراد؛ کولرهای گازی که می‌توانند رطوبت محیط را تنظیم کنند، نقش مهمی را در بهبود تنفس فرد ایفا می‌کنند. همچنین از آنجایی که رطوبت هوا در استفاده از این کولرها کمتر است، دردهای مفصلی و احساس رخوت و کسالت ناشی از رطوبت هوا در افراد کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

در این نوشته از ساوانا مهمترین نکات در مورد سازوکار عملکرد کولرهای گازی را شرح دادیم. با اجاره بهترین کولرهای گازی از مجموعه می‌توانید مراسمات خود را به زیباترین شکل ممکن برگزار نمایید و با بهره‌گیری از نکات ذکر شده، کیفیت دستگاه‌ها را حفظ کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest